Arabiska sjön

Nu har jag precis tillbringat ytterligare 4 timmar på bryggan. Var inte riktigt lika avslappnande som övriga kvällar.
23:45 Såg vi ett fartyg med stark däcksbelysning vi plottade ekot på radarn. Fartyget gjorde ingen fart alls, och helt plötsligt släcker de hela sin belysning och ökar farten rätt snabbt emot oss. Så vi ändrar kursen väldigt mycket och kör ifrån fartyget. Går ner och väcker kapten. Efter ett tag kör vi ifrån varandra och man kan andas ut igen. De var antagligen lika piraträdda som vi. Det blev lite nervöst där ett tag, speciellt eftersom vi nyss passerat högriskområdet.

Nu kan ni inte se oss på AIS:en längre. Vi stängde av den nu eftersom vi inte har några millitärbåtar eller landstationer nära just nu. Sätter på den igen när vi kommer in i Horn of Africa och Adenviken.

När man är vaktmatros och går vakt så arbetar du ett skift som kan vara mellan 08-12 och 20-00, 12-16 och 00-04 eller 16-20 och 04-08. Eftersom jag går "åtta-tolv" som vakten kallas, så arbetar jag mellan 08-12 och 20-00. På förmiddagarna gör jag mest underhållsarbeten. På kvällarna är jag på bryggan och meningen är ju att jag skall lära mig, så jag går med styrman och han låter mig göra de grejjor som han brukar göra. Till exempel Styra, navigera, vara utkik, SMHI-rapporter, skriva i loggboken, sätta ut kommande tracks och ev waypoint. Det är rätt olika från kväll till kväll.   

Kommentarer
Postat av: Mam

Vad pirrigt. Hinner du att träna något emellan arbetsuppgifterna?

2010-02-03 @ 05:38:50
Postat av: Hillevi

Det låter som ni har det spännande hela tiden, vad roligt att du får göra lite mera nytta på båten. När kommer ni ur det dära piratvattnet någon gång?

Här är det vinterland, man längtar änna til våren nu. Mormor hälsar i från spanien det regnar och åskar där men hon hade skit kul ändå, ute å dansar ända tills morgonen. Många kramar Moster Hillevi

2010-02-03 @ 15:10:10
Postat av: Martin

Hejsan! Hörde att det gick riktigt bra för Emelie, roligt att höra. De måste vara klubbbytet ;) haha Idag hade vi äntligen en lugn natt men vi har ytterligare några dygn kvar i piratvatten. Det var ett fartyg som blev kapat idag starx utanför Adenviken. Kan tänka mig att mormor trivs haha.. Hade så bra

2010-02-03 @ 21:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0