Genova (Voltri)

Nu åker vi ifrån Genova.

Igår kväll kom vi in i Genova efter att ha legat på redden* hela dagen. Det var en del problem vid ankomsten, trossar fastnade i spelen, bogserbåten började driva när vi skulle koppla så änden till vajern höll på att slå ihjäl oss och stuvarna tog inte hem slacket från akterspringet* så det fastnade under fendrarna. Mycket problem men tillslut kom vi till kaj. Jag gick iland och tog en joggingtur så nu har jag varit i Genova J. Genova var en riktigt fin stad med bergskedjor och typiskt italienska byggnader. Jag han inte se så mkt eftersom det var kolsvart och hann inte gå iland idag på dagen. Stuvarna har jobbat extremt långsamt de var endast 15 förare och de hade ingen bil som de åkte upp till däck 12 med, de hade en buss som var för hög.  De gick upp till 12:e våningen via hiss/trappor.  Iqbefriade som de var så tog de inte förmansbilen utan de gick. De sa att de skulle vara klara vid fyra men med tempot de höll såg vi att de inte skulle bli så.  Rätt fick vi, för vi kom iväg vid 18. I Japan och Korea lossar de 360 bilar i timmen här lossade de 30, här hade de femton stuvare och i japan har de 80 J. Imorgon vid ett ska vi vara i Barcelona, synd att vi inte har så mycket att lossa där annars ligger hamnen centralt. Hade varit kul att gå iland där. Härom natten när vi var på väg i mellen korsica och italien hade en båt släppt ut olja så italienska kustbevakning ropade på oss. Det är så roligt att höra olika nationaliteters engelska.  Haha


”motorvessel Fiidääälio”



Redden
= ankarplats utanför hamnen


akterspring
= tross som går från aktern föröver för att hålla fartyget i långskeppsled, men även till att köra ut på vid avgång.

Förspring = tross som går från fören och akteröver för att hålla fartyget i långskeppsled, men även till att köra ut på vid avgång. vid avgång används främst förspring för att köra på. Dock ej här eftersom trossarna är klena och vi oftast har bogserbåtar och en grymt bra manöverförmåga.


Trossar = 
tex förändor, akterändor och spring som används vid förtöjning. Helt enkelt förtöjningslinor.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Spring. Eller Akeröver förifrån, man brukar ha både för spring och akterspring. Är även Tross lina använder sportfiskare...

2010-02-17 @ 19:34:25
Postat av: Martin

Berättat i tidigare inlägg att jag är på poopen. Ett spring ifrån poopen kan omöjligt gå för ifrån och akter över. Det är sant att det finns spring som går åt andra håll, men det är ovesäntligt i detta sammanhang/inlägg. Trossar är det, men med den diametern skulle jag kalla springen, ändorna för lines. Atlastrossarna för bogsering/breast för trossar. Något mer du, "utan namn" vill påpeka? Om du inte visste så finns det många läsare utan sjövana därför jag förklarar snabbt och lätt. jag har inte hela dagen på mig att skriva här. Något mer att påpeka? Eller så kanske jag kan skriva och du förklara så slipper jag det :)

2010-02-18 @ 01:26:08
Postat av: Blåvitt från födseln

Synd att ni inte stannar, en längre tid i Barcelona.



Underbar stad.



Snöat 10 cm igen .



2010-02-19 @ 08:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0